Instruktion for afvikling af Endurance Cup 2024 på Ring Djursland d. 31/8 2024
Endurance Cup:
- Løbet er et trænings Cup og ikke pointgivende til andet eller andre Endurance Cup.
Tilmelding:
- Via DMU løbskalender
- Snarest efter ankomst til RD meldes holdsammensætningen til sekretariatet
Teknisk kontrol:
- Fra kl. 9-12
Antal Klasser:
- Moderne mc (moderne cykler) – der er 1, 2 og 3 plads til de 3 hold der har kørt flest omgange
- Classic mc (ingen 50 cm cykler) – der er 1, 2 og 3 plads til de 3 hold der har kørt flest omgange
- (Hvis en Classic mc skal medvirke i moderne klasse, skal hastighed passe til moderne mc)
Antal kørere pr team:
- Der skal minimum være 3 kørere på hvert team. (ved mindre en 3 kørere fratrækkes 5 omgange)
- Det henstilles til at hvert team kan se sig selv i ”spejlet” (altså ikke at være 3 topkørere på et team)
- Hver deltager i teamet skal som minimum køre 8 omgange, medmindre at årsagen er (havari/styrt) hvis ikke, fratrækkes 5 omgange.
Kvalifikation til start:
- Alle 3 kørere har ca. 10 min træningstid/tidtagning
- Hurtigste (der har den hurtigste tid i hvert team) starter.
Start:
- Startplacering er efter træningstid og som lemans-start
- Opstilling af mc 45 gr med bagende mod autoværn og front mod køreretningen
- Afstand mellem hver racer er minimum 2 meter /max 3 meter
- Kørere placeres modsatte side ud for hver mc
- Cyklen holdes af en medkører eller hjælper (max 1 person). Hjælper/medkører, skal så snart starten er afviklet, til PIT
- Start vil foregå med flag
- Idet vi starter både Moderne of Classic cykler samtidig, må motoren være startet.
Opstilling i PIT:
- Der bliver trangt, så ryk sammen (PIT chefen styrer med hård hånd).
- Tankning må IKKE ske i PIT
- Man er selv ansvarlig for strøm mm. i PIT. (påregn generator)
Afviklings regler:
- Der udleveres 1 stk. kørerarmbånd til hvert Team, der skiftes ved førerskifte i PIT
- Ved styrt, eller motor-havari, skal cyklen selv kunne køre i pit og kørerskifte kan foretages. (se omkring safetycar). (INGEN TIDSSTRAF)
- Ved styrt eller motor-haveri hvor cyklen IKKE selv kan køre til pit, (er OUT), og køreren bliver hentet af rydnings-vogn, og kørerarmbånd kan afleveres til medkører i teamet (overdragelse skal ske i PIT og med frivillig/official som vidne.
- Såfremt en cykel ligger sikkerhedsmæssigt farligt (at den ikke kan fjernes eller dækkes forsvarligt med Rockwool-pakker af frivillig/officiel, (DER FLAGES GUL I ALLE SVING) skal vi have rydnings-vogn ud for at hjælpe med problemet, (fjerne/nødflytte), og der vil blive aktiveret en SAFETY CAR inden førnævnte kommer på banen.
- Det kan forekomme at der både er rydnings-vogn og ambulance på banen og SAFETYCAR er aktiveret, (der er gulflagning og hvidflagning hele vejen rundt).
- Der må køres i PIT
- Max 40 km i PIT (overholdes dette ikke, fratrækkes holdet 3 omgange) (fartmåling af RD).
- Ved gentagelse af ovenstående, udelukkes køreren.
- Hvis der overhales ved Safety Car (både af denne samt kørere) fratrækkes der 5 omgange.
- Er der chikane af Safety Car, køre på baghjul, chikane af medkørere mm., udelukkes pågældende kører, og teamet fratrækkes 5 omgange.
- Overhaling for gult flag (der fratrækkes 5 omgange)
- Der må ikke tankes i pit (skal gøres i ryttergård).
- Ved anden sikkerhedsmæssig uregelmæssighed, kan der fratrækkes 1-3 omgange.
- Ved indkørsel til ryttergård (eks. for tankning og andet) skal dette registreres med teamnavn og nummer på cykel, og skel igen tjekkes ved indkørsel til pit, (at det er selvsamme cykel og fører)
Safety Car:
- Indsættes i stedet for rødflagning (med mindre det ikke er forsvarligt at køre efter Safety Car)
- Skilt med Safety Car sættes ud.
- Der lines op efter Safety Car
- Første kører efter Safety Car må max have 5 mc længder
- Der flages med gult flag hele vejen rundt
- Ved Safety Car og ambulance og eller rydningsvogn på banen samtidig, flages med gul og hvid bevægelig flag (almindelige flagregler).
Ved evt. alvorligt uheld eller lignende:
- Der flages med rød (ingen overhaling) og kørere kører ud
- Tidtagning registrerer placering via forrige omgang.