Pythonerne 50 år

Pythonerne 50 år

I slutningen af 60’erne og begyndelsen af 70’erne var der grøde i rundbanesporten i Danmark. AMK havde mange gode standard-kørere og sidevognshold, så det var næsten en selvfølge at nogle af disse også ville forsøge sig på en spritter. AMK tilmeldte derfor et hold til Speedway-turneringen i 1970 – Piraterne.

Men, der var flere som ville prøve hvad det kunne blive til på en Speedway-cykel. Godt nok havde Ole Olsen, i september 1971, vist verden at man godt kunne køre Speedway i Danmark – eller nærmere at der var en, som var rigtig god – med det varede lige et par år inden bølgen af kørere og hold skyllede ind over landet. På sit højeste, var der over 50 Speedway-hold tilmeldt Danmarksturneringen i de forskellige divisioner.

Nå, i Århus var det tiden for et hold nummer to, så Pythonerne, som holdet blev døbt, blev tilmeldt 2. division. Hvorfor holdet fik det navn, ved jeg ikke. Sørøverne ville da ligge mere for. 

I april 1972 startede sæsonen på vores dejlige hjemmebane i Hvidsten. Karl Hansen havde banen klar, det var bare at køre. Det kostede 5 kroner for en dag/aften og 50 kroner for sæsonen. Timelønnen for en ufaglært lå på ca. 20 kroner.

Holdet var bygget op om sidevognsholdet Frank Damgård og Henning Damsgård og Lars Pedersen stod bag med støtte. Henning var holdleder, Frank var kører. Frank havde kørt meget standard 500cc solo, og lidt Speedway, så han var en rutineret herre.

Holdet bestod af:
Hardy Bisgaard, han havde en del sæsoner bag sig som standard 500cc kører. På sine meget flotte, og velpræparerede, BSA Gold Star racere havde han fin succes på de forskellige baner. I 1970 var han med på Piraterne, men holdt en pause i 1971. Så Hardy var en værdifuld kører, for det unge hold.
Frank Damgård var som nævnt ovenfor en garvet kører. Siden sin debut i 1965 havde han kørt en mængde løb i soloklasserne, på benzin-cykler, inden han satsede på sidevognsklassen, hvor han og Henning vandt deres første DM i 1969.
Steen Normann, han var, som Frank Damgård, ansat hos Carl Andersen Motorcykler. På Carls Kawasaki 250cc crosser begyndte han at køre trial og Moto-Cross i 1970. Til sæsonen ’72 skulle det så være. Der blev købt en Jawa af en mand i Gl. Rye, nu skulle det prøves. Som 17-årig var det ikke muligt selv at komme rundt, men han og Frank deltes om Jawa’en, og Frank lagde bil til.                                                                                     Finn Thomsen var ikke kendt i klubben, han dukkede op, ud af det blå. Han kom med en ny, eller næsten ny, Jawa, som stak forhjulet ud af bagklappen på hans fars varevogn, en Morris Mascot. Chaufføren var en yngre/ung kvinde, som fordrev tiden med at sidde og læse i bøger. Finn var også 17 år. Fra dag et, havde Finn fart på, der var et talent over det normale der.
John Williams begyndte at køre i klubben i 1969. Det var trial og Moto-Cross, på en Bultaco. Senere kom der en Husqvarna til, og i ’72 var han klar til at prøve kræfter med rundbanerne.

At Lars Pedersen stod i baggrunden, som støtte, var ikke forkert. Da Hardy ikke havde en cykel, så købte Lars lige en. Jeg havde ikke pengene til licens, kr. 300,00 = seks ugers løn som eftermiddagsbud, dem lagde Lars ud, og de er betalt tilbage. Lars var der altid, når nogen lige manglede en hånd med det pekuniære.

Jeg husker årets matcher som nogle hvor vi mødte en masse rutinerede, og gamle, kørere. Fredericia havde Erik Grøn og Ole Thygesen-Dahm, Haderslev lignede nærmest et engelsk 1. divisionshold når de kom og Silkeborgs hold bestod også af garvede og respektindgydende kørere. Randers og Hernings hold var mere på vores niveau, med nystartede og ellers ikke så krasse folk.

Siden starten i 1972 kom der udskiftninger og nye kørere til, i en lind strøm. Da Piraterne til sidst opgav ævred i 1. division, blev de to hold slået sammen. Alt ovenstående er skrevet fra hukommelsen, og jeg vil tro at Pythonerne kørte deres sidste match i 1983, eller deromkring.

Steen Normann

 

Holdfoto: Henning Damsgaard, holdleder, Finn Thomsen, Steen Normann og John Williams. På cyklen, Frank Damgård. Indsat, Hardy Bisgård. 

Navigation